Wandschilderingen.
Co. Breman Breman, die zijn domicilie had in het Gooi, werd bij zijn artistieke uitingen vaak geïnspireerd door agrarische beelden als zomerse akkers, bloeiende velden en zoals
in het gemeentehuis van Steenwijk de daarmee verwante taferelen. Breman is vooral bekend geworden omdat hij een gebruiker was van een bepaalde schilder techniek, het
Pointillisme. Pointillisme is een verf techniek, waarbij vlakken worden opgevuld met punten en strepen van een onvermengde (primaire) kleur. Meest bekende Nederlandse
gebruiker van het Pointillisme is Bremans tijdgenoot Vincent van Gogh geweest. Breman gebruikte het Pointillisme alleen als het hem uitkwam. Zo is het mogelijk, dat zijn werk
wel en niet gepointilleerde delen vertoont.
Op de wandschilderingen in het gemeentehuis komen geen gepointilleerde delen voor. Het maken van wandschilderingen in Rams-Woerthe was één van Bremans grote
werken. De uitbeelding van de agrarische taferelen is in perfecte harmonie met de gebrandschilderde glasinloodramen in het trapportaal.
De wandschilderingen laten de gehele kringloop zien van het agrarisch gebeuren. Van het ploegen en het zaaien, via dorsen en het scheiden van het kaf van het koren, naar het
malen en brood bakken zijn de gangen van het graan aangegeven. Deze beschilderingen kunnen als uniek worden ervaren. Breman maakte twee andere wandschilderingen in
gebouwen in Utrecht en Laren, maar beide zijn inmiddels afgebroken, zodat Bremans werk in deze omvang alleen in Steenwijk nog te aanschouwen is. Van Breman is in het
raadhuis van Steenwijk nog een ander werk te vinden: een schilderij, voorstellende een moeder, die haar kind sprookjes vertelt. Het in Jugendstil geschilderde schoorsteen
werk, dat in de oud raadzaal hangt, is in 1976 door Christiaan Frederik: een zoon van Jan Hendrik Tromp Meesters, aan de gemeente Steenwijk geschonken.
Volgens Christiaan Frederik heeft hij het laten vervaardigen van dit doek, in opdracht van zijn vader, meer ten doel gehad dan een muur te sieren. Ik zie in het schilderij een
droom en een wensdroom, namelijk dat vaders wens en hoop, dat met en door het stichten van een grote villa en een mooi park, niet alleen voor zichzelf en zijn gezin voor
lange tijd, maar ook voor de bevolking van zijn geliefde en gewaardeerde stad, een bijzondere verrijking zou ontstaan voor nog veel langere tijd: daarom werd het park van het
begin of aan voor iedereen vrij toegankelijk gesteld. Nu is alles gerestaureerd en zien de wandschilderingen en gehele gebouw binnen er prachtig uit.
De gemeente Steenwijk heeft het gebouw verkocht aan de Vereniging Hendrick de Keyser die het gebouw exploiteert en het Hildo Krop museum is er in gevestigd.
Het is zeker de moeite waard om eens een bezoek hier aan te brengen.